Monday, June 23, 2014

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ
Saudara muslimku calon penghuni sorga, kali ini kita akan membahas tentang Jin Terpesona Ayat-ayat Al-Quran. Semoga artikel ini bermanfaat, aamiin.

Jin Terpesona Ayat-ayat Al-Quran

Firman Allah SWT : "Tidaklah Aku ciptakan jin dan manusia, melainkan untuk beribadah kepada-Ku." (Surah az-Zariyaat, ayat 56)

Begitu penegasan Allah dalam al-Quran mengenai tujuan-Nya menciptakan jin dan manusia, iaitu semata-mata untuk beribadah kepada Allah SWT. Golongan jin dan manusia terbagi dua golongan, yaitu Islam dan kafir.

Jin menyatakan keIslaman mereka yang diterangkan dalam al-Quran surah Jin  : "Katakanlah (wahai Muhammad): Sudah diwahyukan kepadaku, bahawa sesungguhnya satu rombongan jin sudah mendengar (al-Quran yang aku bacakan), lalu mereka (menyampaikan hal itu kepada kaumnya dengan) berkata: Sesungguhnya kami sudah mendengar al-Quran yang susunan (ayatnya) dan kandungannya sungguh menakjubkan. Kitab yang memberi panduan ke jalan yang betul, lalu kami beriman kepadanya dan kami tidak sekali-kali akan mempersekutukan sesuatu makhluk dengan Tuhan kami." (Surah Jin, ayat 1-2)


Suatu ketika dalam perjalanan kembali dari Thaif, Rasulullah SAW. dan Zaid bin Haritsah sampai di sebuah desa bernama Bathnu Nakhlakh. Beliau melaksanakan shalat malam. seperti biasa,

Rasulallah SAW membaca ayat Al-Quran dengan suara nyaring dalam shalatnya. kebetulan saat itu ada serombongan jin yang lewat. ketika Rasulullah SAW membacakan ayat Al-Quran, tiba-tiba mereka menghen tikan langkahnya.

mereka lalu mendengarkan bacaan Rasulullah SAW. Mereka sangat terpesona dan tertarik dengan bacaan tersebut. Setelah Rasul selesai membacanya, rombongan jin itu lalu meneruskan perjalanannya.


Setelah sampai ke desanya masing-masing, para jin itu lalu menceritakan apa yang telah mereka dengar kepada kaumnya. mereka lalu berduyun-duyun datang ke Mekah. mereka sengaja ingin bertemu dengan Rasulullah SAW. dan ingin ikut berdakwah bersama beliau.






No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.